...
.
...

torsdag 4 juni 2015

I believe in advertising

Brukar Egoina säga... Och jag förstår hur hon menar. Nämligen att reklam kan vara så smart utformad. På ett sätt som tilltalar mottagaren effektivt - på ett skarpt, och ofta humoristiskt, sätt. Typ. Men jag måste ändå bara få med här att jag irriterar mig något oerhört på reklam generellt. Jag stör mig på att den är precis överallt, att den oftast hetsar till en konsumtion som jag inte på något sätt står för och dessutom i många fall är direkt skadlig (läs mer HÄR). Så jag tror inte på reklam som på en helig religion så. Men jag kan verkligen beundra skickliga reklammakare och älska kreativt snygga grejer.

Bläddrade lite spontant i en Elle Decoration häromdagen och hittade lite uppslag jag tänkte att jag skulle dela med mig av..! 



Den här är ju brilliant. Först tyckte jag den var snygg bara ändå, sen fattade jag grejen och vad det faktiskt är reklam för. Snyggt!



När jag bläddrade förbi annonsen på vänster sida konstaterade jag i farten att det var en snyggt komponerad bild, men vände sedan tillbaka för att jag uppfattat något om golvavlopp. Texten är exakt tillräckligt stor för att den ska fastna på min näthinna fast jag inte medvetet läste den, den fångade mig och reklamen gick in. Golvavloppet är nämligen (som typsnittet också indikerar) just elegant. Det är den där metallplattan längst in mot väggen. Skickligt & snyggt gjort!



Kopparna här på höger sida tilltalar mina fingertoppar på en millisekund. Jag vill känna. Sen tittar jag närmare på de där prickarna och ser att det är i själva verket är små guldfolierade ringar. Hade det inte vart intressant att göra porslin med blindskrift på? Det skulle man kunna komma på en massa kreativa frierier utifrån!



Den här reklamen stood out en hel del från övriga tidningen. Inte minst för att den var på ett tjockare, matt papper.



Dessutom varade den flera uppslag. Och kombinationen av allt detta gav verkligen en rustik, trovärdig känsla mot den i övrigt ganska glammiga och lyxiga tidningen. Den här annonseringen lär ju, ironiskt nog, dock ha kostat en hel del.



Otroligt snygga bilder som ger en tydlig och direkt känsla. De marknadsför sig ju med skrynklorna för att det är en av linnetygets egenskaper. Men det gör också att det per automatik känns hemma. Alla vet ju att lakan inte ser nystrukna ut efter en natt liksom. Sen att rummet i övrigt ser ut som nåt slags asketiskt kloster får man väl leva med. Smart kontrast också så sett.



Det här uppslaget gillar jag inte, mest för att det efter de tidigare bilderna känns som att maten befinner sig i sängen och det känns så himla jobbigt. Men fortfarande väldigt fina bilder. Älskar framförallt äggen på den mörkblå duken.


Och här är sista uppslaget. Vilken sida ser härligast ut liksom? Snyggt!



Och här har vi en reklam som tilltalar mina smaklökar. Smör i sig själv är ju inte sådär assmarrigt och kanske dessutom rätt svårsålt i dessa diet-tider. Men en omsorgsfullt kryddad fisk går fint. Och både salt och lax har extremt tydliga smaker som direkt påverkar salivproduktionen i munnen. Smart!



Smart, smart, smart. Återigen, känslor man kan relatera till. De flesta av oss vet hur såna där plastbollar känns och hur himla omöjliga de är. Det är ju inte en särskilt behaglig känsla att trampa runt i ett bollhav kan jag tycka. Och man vill absolut inte ha dem i sitt hem. Det ska elfa rädda en ifrån. De älskar utmaningar - oavsett om det är ett bollhav eller ett kaos av annat slag. Budskapet är tydligt.



Att sätta in något oväntat i ett hem man relaterar till är ju generellt väldigt effektivt. Som Hästens här till exempel. Gamla, grova verktyg som ser ut att tillhöra en generation som verkligen bryr sig om hantverket dessutom. Smart! Och snacka om att det där mönstret lyckades. Man vet ju att det är Hästens det handlar om direkt. Snyggt!



Och ett uppslag senare har elfa styrt upp precis som de lovat. Det här är ju bilder som tilltalar i alla fall mitt ordningssinne. Det finns också en humor i detta som jag gillar. Undrar ju dock vem som fick sitta och limma ihop pyramiderna. Snyggt, however!


Ja, jag målade enbart tumnagelnför denna lilla fotografering. Men sen målade jag hela handen (har dock ena kvar) för att rättfärdiga för mig själv (?) typ. Hur som helst. Alla bilder är från nr 3, April 2014, av Elle Decoration. Hope you enjoyed it! ♡

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar