...
.
...

söndag 28 juni 2015

Det gör för ont

Men snälla kan män bara sluta våldta andra människor?! Våldtagande kvinnor får mer än gärna också lägga av. Men att det till största del är män som våldtar är inget jag ens tänker argumentera för, googla.

Poängen är att det är så fruktansvärt, jävla, övervidrigt att sexualbrott och våldtäkter på riktigt pågår? Hela tiden? I snitt två i timmen, dygnet runt, varje dag (2011, och sen dess har statistiken ökat). Det är ju något som är FEL?! Och som Hanapee säger, det känns som att vi bara konstaterar det gång på gång: "usch och nej och fy vad hemskt det är." Men vad händer? Inget!! Det vi har gjort hittills, vad det nu är, fungerar inte.

Det måste pratas om detta på något sätt. På ett annat sätt. Under 2014 anmäldes 20 300 sexualbrott varav 6700 rubricerades som våldtäkt. Det är 18 per dag. Per dag. Enligt uppgifter från Brå är 98% av de som misstänks för sexualbrott män. Detta i Sverige. Män behöver lära sig hur saker och ting fungerar. Jag såg det här på facebook igår:

Bildkälla

Och jag tycker att Rickard Andersson uttrycker det rätt så bra: "Så vi, ja VI män måste rycka upp oss och sluta sura över vårt ego lägga det åt sidan och fundera på hur vi egentligen vill bli sedda."

Det är naturligtvis givet att varje man inte är en våldtäktsman. Det behöver vi inte heller debattera. Men när statistiken ser ut som den gör... Så är kvinnor inte bara (rimligtvis) ofta osäkra på framförallt okända män, utan det finns en allmänbild av att vi kvinnor borde "akta oss". Ja, självklart aktar vi oss, vi är ju inte dumma i huvudet! Men det är ingen som har tänkt på att männen som våldtar borde akta sig istället? Akta sig från att våldta. Det vore rimligt tycker jag. Och jovisst, den tanken har tänkts. Men lite mer som på skoj? Bilden av våldtäktsmannen som en läskig gubbe i mörkret är dock ett skämt på riktigt. I 44% av fallen är gärningsmannen nämligen inte alls okänd för den som utsätts. Ska vi kvinnor bara gå runt och akta oss precis hela tiden eller? Är det verkligen acceptabelt?

Jag menar på fullaste allvar att det borde ingå som ett freakin' grundämne i skolan att prata om typ genus, maktstrukturer och objektifiering. Det är urvattnade ord som många är trötta på. Men något måste hända. En vän till mig berättade om en väns dotter, vars nioåriga klasskamrat blivit våldtagen av en elvaåring. Förstår ni sammhällsstrukturen vi lever i?? Redan i så ung ålder är missförstånden så grova. 

Våldtäkt är inget att ta lätt på. Våldtäkt är något av det smärtsammaste någon kan utsättas för. Det är ett övergrepp som inte bara är fysiskt, utan psykiskt och skadar den utsatta för livet. Det räcker inte att bara konstatera det och låta det fortsätta.

När jag gick i mellanstadiet fick alla tjejer gå en kurs i självförsvar. Vi fick lära oss om hur man skulle gå för att inte attrahera våldtäktsmän (man skulle gå självsäkert.........?!), hur man kunde böja fingrar så det gjorde ont på överfallaren och nån rörelse man kunde göra med armen om man blev upptryckt mot en vägg. Detta skedde under tjo och tjim, mest som en idrotts-lektion. Syftet var att få oss att känna oss starka tror jag.

Är det bara jag som tycker att detta är heelt absurdt? Självförsvar i all ära. Jättebra att kunna, eftersom det ser ut som det gör. Men istället för att rusta tjejer med inställningen att "det är sannolikt att någon kommer vilja kränka dig på grövsta möjliga sätt, så se till att inte locka till dig den typen av män och var alltid redo att försvara dig"...kanske det skulle vara läge att attackera själva problemet?

Män måste få lära sig att ifrågasätta våldtäktskulturen. Och varför inte prata om det? Sätta nån kompetent människa på att diskutera med klasser, fråga vad de tycker, lyfta frågeställningar och medvetandegöra vikten av den respekt som uppenbarligen saknas? Det skulle ju inte skada någon? Det skulle med största sannolikhet lära alla inblandade något nytt, och nyttigt.

Jag förstår att jag nu skriver om ett ämne som upprör, provocerar och misstolkas oerhört lätt. Men snälla förstå att jag bara vill väl. Behöver jag ens säga att jag inte hatar män? Självklart gör jag inte det. Men jag hatar våldtäktskulturen. Jag hatar våldtäktsmän. Och tyvärr innebär det förmodligen att jag hatar långt mer män än jag själv är medveten om. Så himla pissig är verkligheten. Kan vi inte snälla försöka göra något åt det??



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar