...
.
...

söndag 5 juli 2015

Sunday SumUp; 15W27


Denna vecka borde du klicka på alla länkar! Skojar inte. Så bra, viktiga, fina och intressanta grejer..! It might actually enhance your life quality. Nummer elva gör mig så oerhört glad. Ingenting är omöjligt! Livet är smärtsamt men människan är fantastisk. *Going deep*, men very seriously läsvärt. Enjoy! :)
















Bildkälla

Tack för tips (och lov!) Natashja, Maria & Mirjam!


*) Lady Dahmer om Tolkningsföreträde: Hur tänker ni kring tolkningsföreträde? Vad innebär det för er? För mig innebär det att människor i en viss grupp eller visst läge alltid har tolkningsföreträde när det kommer till sina upplevelser. Män som tex hävder att kvinnor ej är förtryckta eller att tafs ej är en big deal ska hålla sina stora käftar eftersom att de rimligtvis aldrig kan förstå vad detta innebär och hur det känns. De har inte tolkningsföreträde med andra ord.

Men jag tänker också att det ej nödvändigtvis måste betyda att man alltid har rätt i alla frågor som angår en. Exempelvis finns det ju kvinnor som på allvar ej upplever någon slags utsatthet och vissa som till och med påstår att det ej finns nåt kvinnoförtryck medan det till exempel finns män som är medvetna om att det visst finns det. Där har ju kvinnan i fråga såklart tolkningsföreträde nr det kommer till sin upplevelse. Däremot så är det ju ett obestritt faktum att kvinnor är strukturellt förtryckta oavsett hur man upplever saken och detta kan ju en upplyst man t.ex vara mer medveten om.

Jag tror dock att det är viktigt att backa bak ett steg emellanåt och lyssna på människor med erfarenheter man saknar. "Backa och lyssna" betyder ju inte att jag måste hålla käften, hålla med eller acceptera den världsbild som presenteras för mig. Men jag måste inte köra på och köra över oavsett hur mycket jag n tror mig greppa eller vilken kunskap jag än bär på heller. Nån slags ödmjukhet måste finnas. Om du som man eller vit tror dig ha mer koll på frågor som rör kvinnor eller rasifierade (som exempel) så behöver du faktiskt inte dela med dig av dem i alla lägen. Ibland får man ge människor rätt även om man ej håller med. Så tänker ja iallafall, ja är ju inte helt rabiat och oresonlig. Att många använder TF som ett verktyg att tysta varandra på innebär ju inte att vi ska förkasta konceptet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar