...
.
...

fredag 18 mars 2016

Utmattningssyndrom

Det är så diagnosen heter, även om Utbränd kanske mer är det man säger. Jag tror jag har nämnt både här på bloggen och på youtube-kanalen att jag är sjukskriven för just det. Snart har det gått ett år. Och även om jag har människor omkring mig som ger mig det jag behöver och som också förstår mer än man kan begära. Så var det något alldeles speciellt att läsa den här boken:



Jag råkade hitta den på nyheter-hyllan på biblioteket, annars hade jag aldrig sökt upp den typen av litteratur. Men jag är så glad att jag gjorde det. För, att få exakta ord på det man upplevt under så lång tid, utan att kunna dela det på riktigt med någon annan, kändes väldigt värdefullt för mig. Boken uppmanar att även de som inte lider av utbrändhet ska läsa boken, och det håller jag verkligen med om. Men jag tänkte att ni skulle få ta del av några stycken, som för mig beskriver denna sjuka, sjuka sjukdom oerhört bra.












Jag skriver inte detta inlägg för att ni ska tycka synd om mig. Det är fruktansvärt jobbigt, det är det. Men det här handlar mer om att jag vill sprida förståelse. För alla de som lider av det här. Kanske kan det göra det lättare att veta hur man ska bemöta tröttheten? Kanske kan man börja ana vidden av utmattningen? Kanske kan det göra det lättare att vänta på den person som tycks ha checkat ut från allt som nyss betydde nånting? Jag vet inte. Men jag hoppas det.

Måste avsluta med ljus. För det finns ljus.
Det går att bli frisk, även om det går långsamt.


Kram till er alla! (Igen. Känner mycket kärlek till er dessa dagar. Kanske är det solen. Eller ni då. Haha!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar