...
.
...

söndag 24 april 2016

Prince

Har jag ju i princ(no pun intended)ip ingen relation till. Alltså jag tycker att han verkat vara en fantastisk persona med en särskild begåvning för scenutstyrsel (om det nu var han som tog besluten kring det). Plus att jag tycker Purple Rain är otrolig. Utöver den har jag faktiskt inte lyssnat mycket på hans musik alls, jag föddes väl ett årtionde för sent eller så. Men jag minns tydligt första gången jag introducerades för honom. 

Vi hade nämligen musikhistoria i högstadiet och fick en mängd klassiker presenterade för oss. Jag är faktiskt väldigt tacksam för det test vi fick göra utifrån de lektionerna, vår lärare hade verkligen rätt i att det var allmänbildning. Jag menar t ex Bad - Michael Jackson,  Voodoo Child - Jimi Hendrix, I Shot The Sheriff - Bob Marley och All You Need Is Love - Beatles (känner mig nu lite feministiskt kritisk, men ohwell) är ju sannerligen låtar jag vill ha vetskap om. Och så Purple Rain med Prince då. 

Men det roliga var att när vår lärare skulle visa oss ett klipp (haha, jag menar VHS) på när Prince framträdde live varnade han oss verkligen. Han menade att många hade extremt svårt för honom, direkt äcklades av honom och till och med kräktes vid åsynen av honom. Vår lärare berättade också att han själv varit en av dem som det vänt sig i magen för, men att han nu vant sig. Han betonade att om någon kände sig illa till mods var det helt okej att lämna klassrummet. 


?? Eller va? Filmen sattes på och jag förstod över huvud taget inte vad han menade? Visst, han var speciell, spektakulär och inte lik någon annat jag sett... Men illamående? Är det någon allmän grej eller?? Har ni hört talas om det? 

Det ska sägas att vår lärare också uttryckte sin kärlek för Princes musikaliska begåvning och höll ett hyllningstal till hans inverkan på musikhistorien osv. Så det var inte som att vi inte informerades om hans storhet. 

Och hade vi inte förstått det då hade vi ju sannerligen gjort det nu när var och varannan vän i sociala medier uttrycker sin sorg och saknad. Fint. Och lite skumt. Men kärlek är ju bra. Rest in peace. ♡

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar