...
.
...

lördag 30 april 2016

Jag gillar ditt utseende och tycker det är värt att poängtera även om jag inte känner dig eller vet hur du har det

Det händer ganska ofta att jag får lust att ge någon en komplimang baserad på dens utseende. Jag tror att de allra flesta, kanske 95%, skulle bli jätteglada om jag gjorde slag i saken. Men jag tänker också att det för några stycken, förmodligen för fler än de som är medvetna om det, vore direkt skadligt. Det finns en hel tes om hur ytliga komplimanger borde undvikas helt och hållet. Jag orkar inte redogöra för den, googla, och det är inte heller säkert att jag till fullo står bakom den. Men den har en oerhört god och viktig poäng. Nämligen att utseendebaserade komplimanger i många fall ger ett destruktivt resultat. Har man aldrig gått i de tankebanorna förstår jag att det kan verka drastiskt eller märkligt, men läs lite om det så tror jag ni förstår. 

Detta gör hur som helst att jag låter bli att spontana fram repliker som "Jag måste bara säga att du är så vacker!", "Du ser fantastisk ut i den där!", Du är nåt så fruktansvärt snygg!" eller "Du har de finaste ögonen jag nånsin sett!". Och när jag tänker på de som skulle kunna ta en sådan komplimang på ett bra sätt och kanske bli superglada känns det ju skittrist. Samtidigt som jag inte vill riskera att göra någon illa. Så svårt! Vad tänker ni om det här? 

Bildkälla 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar