...
.
...

fredag 21 augusti 2015

Ideal suger

Det här är kanske ett jäkla risky inlägg. Men såhär va. Låt oss göra klart: utseende är inte det som betyder mest här i världen. Det läggs alldeles för mycket fokus på det idag, på ett sätt som inte är sunt eller gynnar nån (förutom de som tjänar pengar på det då). Vad människor behöver är inte fler ansikten eller kroppar att jämföra sig med, fler s k "förebilder" att se ut och försöka bli som. Det behövs inte heller fler listor eller inlägg som säger "glugg och utstående öron är också fint" eller "överviktig men bekväm i sin kropp ändå"...som att det är något typ av undantag eller avvikande från det önskvärda. Jag är så trött på det. 

Men jag kan ändå inte komma ifrån att utseende är så himla kul! Det finns en massa härligt med det som bara dränks och försvinner, och som man bli rädd att röra vid för att man inte vill stötta den negativa sidan av det. T ex tycker jag att smink, styling, kläder, photoshop, fotografi, editorials och makeovers är jättekul. Alltså jättekul. Sen älskar jag att titta på människor generellt också, utan tankar på allt det där. Att se andra människor, bara få ta in skapelsens skönhet och möta de som är innanför ytan. Allt hör ju ihop. En utsida har vi ju. Och som människor är det klart att man reagerar på den. 

Sen tror jag att vi är lite uppfuckade där och reagerar på ett sätt som vi verkligen inte skulle behöva, det är ju dock ett annat kapitel. Men något vi inte heller kommer ifrån är att vi människor känner något  förhållande till hur vi själva ser ut. Otrooligt ofta tror jag, tragiskt nog, att många är missnöjda med, och rädda för hur de ska bli bemötta pga, sitt utseende. Och jag personligen har ingen aning om vad vi ska göra åt det. Jag är också offer för det ibland fortfarande, men inte i närheten av så konstant som när jag var fjorton. Eller arton. Och nyckeln är väl egentligen bara att learn by doing. Inse att folk inte bryr sig så jäkla mycket (generaliserande kanske, men väldigt sant enligt min erfarenhet) och att utseende verkligen inte är det som betyder mest här världen. Samt att ideal kan man bara ta och skita i rakt av. På riktigt. Finns ingen anledning att försöka passa in i en mall om man inte känner för det. Ideal är bara ett påhitt!

Med det klargjort vill jag nu bjuda er på lite gött folk som inspirerar mig utseendemässigt. 


Amarachi Ukachu
Bildkälla


Barbra Streisand
Barbra Streisand
Bildkälla


Anna Davidsson (aka Apan Satt I Granen) & Natashja Psomas Blomberg (aka Lady Dahmer)
Bild-källor


Maxinne Björk
7_2 copy
Bildkälla

Johnny Depp
Bildkälla


Amina Mucciolo
Bildkälla

Harry Styles
Bildkälla

Henrik Dorsin
Bildkälla


Karla Deras
Bildkällor: 1, 2, 3


Kate Winslet
Bildkälla

&

Rihanna
(googla "Rihanna Basketball Game")
Bild-källor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar