...
.
...

söndag 12 april 2015

Sunday SumUp; 15W15

Man skulle kanske kunna tro att jag inte gör något annat än att surfa runt på nätet när man ser mina Sunday SumUps. Särskilt med tanke på att det som kommer med här (det vill säga det jag gillar eller intresserar mig för lite extra) är kanske 5% av vad jag faktiskt ser på en vecka. Men jag gör mig egentligen inga större ansträngningar. Jag kollar facebook, twitter, instagram och några bloggar varje dag, framförallt de två sistnämnda är två av mina största inspirationskällor, vilket kanske tar en halvtimme totalt. Plus att jag lyssnar på podcasts dårå. När något fångar mig utöver det vanliga slänger jag in länken i mitt utkast, sen är det lite pill med att fixa i ordning inlägget och jag försöker att ha med en relativt kul gif. Men det är bara roligt. Och så skapas långsamt en enorm inspirations-/tidsfördrivningsbank. Gött ju! Denna veckas top 14:



"Jag, (...) och kvinnor i andra sammanhang, får ju ofta kritik för att man är kvinna. (...) Till exempel om man tar kvinnliga nyhetsankare (...). Man blir mordhotad bara för att man syns i rutan liksom och är tjej och läser upp nyheter. Och manliga kollegor vittnar om att de inte har ens i närheten samma hotbild mot sig. Och då kan man ju säga såhär: 'Jamen, vaddå? Filip och Fredrik blir också hatade för att de är män. Feminister på twitter tycker att de är två vita män som tar plats.' Men det går tyvärr inte att jämföra. För den irritationen mot dem, just för att de är killar och två vita män, det är nånting som kommer ur att vi lever i en könsmaktsordning. Manshatet skulle inte finnas utan det här grundläggande kvinnohatet. Det är så lätt att sätta dit kvinnor. Det mest effektiva sättet att komma åt en kvinna är fortfarande att gå på hennes sexualitet, att hon är en hora att hon är en slyna, att hon är en kärring att hon är just kvinna."   Om man vill få citatet i sitt sammanhang, är hela segmentet mellan 34.32 och 47.10.
















Bildkälla (via)

Tidigare Sunday SumUps hittas bland etiketterna till höger, men här bjudes det på en liten direktlänk också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar